مشاوره : 7561 117 0917
انواع ایستگاه اتوبوس


: 2039

اتوبوس یکی از متداول‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ به شمار می‌رود، و استفاده از آن در کاهش حجم ترافیک خیابان‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند. هنگامی که بحث حمل و نقل شهری و اتوبوس به میان می‌آید،

اتوبوس یکی از متداول‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ به شمار می‌رود، و استفاده از آن در کاهش حجم ترافیک خیابان‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند. هنگامی که بحث حمل و نقل شهری و اتوبوس به میان می‌آید، اولین چیزی که ذهن را درگیر می‌کند انواع ایستگاه اتوبوس و کاربردهای آنها در شرایط مختلف و حتی محل استقرار آنها است. شهرها و حتی محله‌های مختلف دارای سیستم‌های حمل و نقل متفاوتی هستند و کشش خیابان‌ها و بار ترافیکی آنها نقش تعیین کننده‌ای در استفاده از انواع ایستگاه اتوبوس ایفا می‌کند.

مهندسان حمل و نقل عمومی و شهرسازی، تمام تلاش خود را می‌کنند تا از انواع ایستگاه اتوبوس در محل مناسب استفاده کنند تا بتوانند بیشینه کارایی آن را به خدمت بگیرند. در این مقاله به معرفی انواع ایستگاه اتوبوس و محل‌هایی که از این ایستگاه‌ها در آنها استفاده می‌شود، می‌پردازیم. با آشنایی با انواع ایستگاه اتوبوس، می‌توانید اطلاعات جالب توجهی در مورد نظام شهرسازی و کشش خیابان‌ها نیز به دست بیاورید.

ایستگاه اتوبوس به محلی گفته می‌شود که اتوبوس در آن به منظور پیاده و سوار کردن مسافران توقف می‌کند. ایستگاه‌ه‌های اتوبوس باید به راحتی در دسترس عموم مردم باشند و به وسیله بهترین امکانات، اسباب آرامش شهروندان را فراهم کنند.

طراحی ایستگاه اتوبوس خلاقانه را در ایمن ترافیک مگ بخوانید.

انواع ایستگاه اتوبوس درون پیاده رو
انواع ایستگاه اتوبوس دارای کارایی‌های مختلف هستند و در خیابان‌هایی با کشش ترافیکی مختلف از آنها استفاده می‌شود. این ایستگاه‌ها در ادامه پیاده رو قرار دارند. طراحی این ایستگاه‌ها به این شکل است که پیاده رو اندکی داخل خیابان می شود و اتوبوس لازم نیست از مسیر اصلی منحرف شود. برای توقف در این ایستگاه‌ها، اتوبوس در همان مسیری که حرکت می‌کرده، برای پیاده و سوار شدن مسافرات توقف می‌کند. از این نوع ایستگاه‌ها، در خیابان‌های کم عرض و خلوت استفاده می شود. چرا که استفاده از این ایستگاه‌ها در خیابان‌های شلوغ باعث کندی تردد و ایجاد ترافیک می‌شود.

.

 

انواع مدل ایستگاه اتوبوس
ایستگاه‌های اتوبوس هم سطح
طراحی استگاه‌های اتوبوس در شهرهای مختلف بستگی به فاکتورهای متعددی دارد و به همین دلیل است که در شهرها و محله‌های مختلف شاهد انواع ایستگاه اتوبوس هستیم. ایستگاه‌های اتوبوس هم سطح، همانطور که از اسمشان کاملاً مشخص است، به ایستگاه‌هایی گفته می‌شود که مسافران برای سوار و پیاده شدن از اتوبوس نیاز به برداشتن قدم‌های بلند نباشند. طراحی این ایستگاه‌ها به شکلی است که کف آنها هم سطح به پله آخر اتوبوس هم تراز بوده و برای سوار شدن نیازی نیست مسافران فشار زیادی را متحمل شوند. استفاده از این ایستگاه‌ها فضای پارک خودروها در کنار خیابان را اشغال می‌کند و برای خیابان‌های پر تردد چندان مناسب نیست.

ایستگاه‌های اتوبوس در شانه گذرگاه
این نوع ایستگاه‌ها از انواع ایستگاه اتوبوس هستند که در بیشتر شهرها و خیابان‌ها بسیار متداول هستند. اتوبوس‌ها برای وارد شدن به این ایستگاه‌ها از خیابان به صورت کامل خارج شده و مسافران را در فضای مخصوصی که در کنار خیابان برای آنها در نظر گرفته شده، سوار و پیاده می‌کنند. استفاده از این ایستگاه‌ها بیشتر در خیابان‌های پر تردد و شلوغ متداول است. با استفاده از این ایستگاه‌ها، اتوبوس‌ها مانع عبور و مرور خودروها نمی‌شوند و سرعت ترافیک را کاهش نمی‌دهند.

تنها نکته‌ منفی‌ای که در مورد انواع ایستگاه اتوبوس که به این شکل طراحی می‌شوند، وجود دارد، این مسئله است که این ایستگاه‌ها توجه رانندگان را برای پارک کردن خودرو به خود جلب می‌کنند. به این ترتیب این فضا توسط خودروهای پارک شده اشغال می‌شود و مانع از حرکت اتوبوس به درون و بیرون ایستگاه می‌شود. حتی در پاره‌ای از مواقع، در صورت بروز ترافیک شدید، خودروها برای گذشتن از ترافیک سعی می‌کنند از این ایستگاه‌ها استفاده کنند. به این منظور، استفاده بهینه از این ایستگاه‌ها، مستلزم کنترل مناسب ترافیکی روی آنها است.

ایستگاه‌های اتوبوسی که صرفاً با خط کشی مشخص می‌شوند
این ایستگاه‌ها از انواع ایستگاه اتوبوس محسوب می شوند که در خیابان های کم تردد و به نسبت خلوت‌تر استفاده می شوند. این ایستگاه‌ها دارای هیچ مشخصه ظاهری و تغییری در پیاده روها نیستند، و تنها علائمی که در سطح خیابان وجود دارند، نشان دهنده محلی هستند که اتوبوس در آنها توقف می‌کند. در خطوطی که زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس طولانی باشد، صندلی‌هایی برای مسافران در نظر گرفته می شود تا مسافران بتوانند زمانی را که در انتظار اتوبوس هستند به راحتی سپری کنند. البته از این ایستگاه های اتوبوس بیشتر در محله‌های خلوت و کم تردد استفاده می شود و معمولاً زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس در این مناطق چندان طولانی نیست.

کابین‌های انتظار
این کابین‌ها به منظور رفاه شهروندان در انواع ایستگاه اتوبوس قابل نصب هستند. این کابین‌ها دارای امکانات سرمایشی و گرمایشی هستند و در شهرهایی که دارای تابستان‌های طاقت فرسا و زمستان‌های سرد هستند، کاربرد زیادی دارند. نمایشگرهایی به منظور تبلیغات و نمایش ساعت حرکت اتوبوس‌ها نیز در این کابین‌ها نصب می‌شود.

در بعضی از شهرها، از طرح‌های بسیار خلاقانه و زیبایی برای این کابین‌ها استفاده می‌شود که در ایجاد فضایی زیبا برای شهر بسیار کارآمد و پرطرفدار است. نصب این کابین‌ها نیازمند فضای کافی و مناسب است، و هر خیابانی قابلیت و ظرفیت نصب این کابین‌ها را ندارد. معمولا در شهرهای بزرگ و با خیابان‌های عریض از انواع ایستگاه اتوبوس با کابین‌های مخصوص استفاده می شود. در این شهرها تعداد مسافران بسیار زیاد است و ابعاد و ظرفیت خیابان اجازه نصب این نوع کابین‌ها را به مسئولین می دهد.

 

انواع ایستگاههای اتوبوس
 

انواع ایستگاه اتوبوس دارای علائمی هستند که نشان دهنده محل این ایستگاه‌ها و مقصد و مبدا اتوبوس‌ها است. مسافران می‌توانند با استفاده از این علائم، به بهترین شکل مسیر یابی را انجام داده و در زمان های مقرر شده طبق برنامه، خود را به اتوبوس های مورد نظر برسانند. با توجه به افزایش جمعیت شهرها و لزوم استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، نیاز به انواع ایستگاه اتوبوس درون شهری نیز هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شود.

آدرس ارتباطی ما

آدرس دفتر : خیابان قاآنی شمالی پلاک165
تلفن: 07132341694
و 07132308865
کارخانه شهرک صنعتی بزرگ شیراز 
071-37742153
موبایل : 09171177561

پست الکترونیک: info@tabeshgostaran.com