مشاوره : 7561 117 0917
آشنایی با انواع مبلمان شهری


: 2614

مبلمان شهری از تاثیرگذارترین تجهیزات در فضاهای شهری می‌باشند.که معمولا شهروندان و حتی توریست‌ها، مناطق مختلف شهر.را با مبلمان و ویژگی‌های خاص آن‌ها همچون موقعیت، رنگ، فرم و… می‌شناسند.


آشنایی با انواع مبلمان شهری

 انواع مبلمان شهری،انواع وسایل شهری،تجهیزات شهری،مبلمان شهری،مبلمان شهری چیست،وسایل شهریمبلمان شهری از تاثیرگذارترین تجهیزات در فضاهای شهری می‌باشند.که معمولا شهروندان و حتی توریست‌ها، مناطق مختلف شهر.را با مبلمان و ویژگی‌های خاص آن‌ها همچون موقعیت، رنگ، فرم و… می‌شناسند. شهر یک موجود کاملا زنده و فعال است.که با نبض زندگی و نیاز‌های روزمره افراد در حال تپش است. این موجود زنده و فعال باید بر حسب شرایط عصر جدید پاسخگویی نیاز افراد باشد.به همین دلیل شهر نیازمند مجهز شدن به بعضی از تجهیزات می‌باشد.که اصلی‌ترین این تجهیزات مبلمان شهری است، و این مبلمان شهری همان نیمکت پارکی، گلدان شهری، سطل زباله پارکی، آبخوری تاب سرسره، الاکلنگ، کفپوش پارکی، وسایل بازی پلی اتیلن پارکی، لوازم ورزشی پارکی (ست بدنسازی)، آلاچیق، وسایل ویلایی، ماکت، المان شهری  و تجهیزات مدارس می‌باشند. .که در صنعت شهرسازی و زیبا سازی فضاها از این وسایل شهری استفاده می‌کنند.

شاید برای بعضی از افراد واژه ی مبلمان شهری ابهام برانگیز باشد.و ممکن است سوالی برای برخی افراد پیش آید.که مبلمان شهری چیست؟.و منظور از بکار بردن این اصطلاح چیست؟ این یک سوال کلی است.که از هویت و فرهنگ شهروندان آن شهر و منطقه سرچشمه می‌گیرد.که مسئولین و برنامه ریزان شهری سعی می‌کنند.با رجوع به آداب، فرهنگ و هویت شهروندان، فضاهای شهری خود را طراحی.و زیباسازی کنند. انسان‌ها همواره به دنبال مکان‌های زیبا و فضاهای مسحور کننده بوده‌اند.که به همین دلیل مسئولان و طراحان در تلاش‌اند.تا تجهیزات شهری را متناسب با محیط اطراف و استانداردهای روز طراحی کنند. در ادامه مقاله با عناوین مبلمان شهری بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع مبلمان شهری

دامنه ی انواع مبلمان شهری بسیار وسیع می باشد.و طیف گسترده ای از تجهیزات شهری را شامل می شود. انواع مبلمان شهری شامل وسایل بسیار زیادی می باشد که تجهیزات زیر تعداذی از آن‌هاست.

  • نیمکت های شهری.
  • آلاچیق ها.
  • کفپوش ورزشی و پارکی.
  • وسایل ورزشی پارکی.
  • تاب و سرسره و الاکلنگ.
  • سطل زباله پلاستیکی.
  • مجسمه و المان شهری.
  • گلدان شهری و فلاور باکس.

و …
انواع مبلمان شهری

در ادامه به بررسی هر کدام از موارد گفته شده می پردازیم.

نیمکت ها
یکی از وسایل پر کاربرد در مبلمان شهری انواع نیمکت ها می باشند.که در سرتا سر شهر نصب شده اند.تا امکان استراحت افراد در پیاده رو ها و یا پارک ها وجود داشته باشد.

نیمکت ها دارای انواع مختلفی هستند.که هر کدام دارای ویژگی ها و اشکال متفاوتی می باشند.که بر حسب نیاز و محیط و مکان، استفاده از آن ها متفاوت خواهد بود. انواع نیمکت ها شامل: نیمکت پارکی، نیمکت بتنی، نیمکت چوبی، نیمکت فلزی و نیمکت های سنگی می باشند که معمولا از آن ها برحسب نیاز در فضاهای مختلف شهری استفاده می شود.

نیمکت ها طبق ارگونومیک بدن طراحی شده اند.تا شهروندان به راحتی بتوانند روی این نیمکت ها استراحت کنند. که در ادامه به توضیح مختصری درباره ی هر کدام از نیمکت ها می پردازیم.

نیمکت پارکی
نیمکت پارک در مکان های عمومی مانند پارک ها نصب می شود.که اشکال و کاربرد های مختلفی دارند.و بر حسب مکان و نوع کاربردشان سایز و جنس این نیمکت ها متفاوت خواهد بود.

نیمکت پارکی تاثیر بسیار زیادی بر زیبا سازی محیط اطراف دارد.و حتی از این نوع نیمکت ها در حیاط ها و مکان های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. نصب این دسته از مبلمان شهری نیازمند داشتن تجربه کافی می باشد. (افراد مجرب تیم نصاب یاب می توانند نصب انواع مبلمان شهری را در سریع ترین زمان بر عهده بگیرند)

طراحی نیمکت پارکی با رشته هایی همچون معماری، مردم شناسی و هنر و شهر سازی در ارتباط است. بخاطر همین موضوع انواع نیمکت پارکی.را بر حسب المان های مختلف بومی و جغرافیایی طراحی می کنند.و به همین دلیل است هر کدام از انواع نیمکت های پارکی دارای فرم و شکل متفاوتی می باشند.

انواع مبلمان شهری

نیمکت بتنی
استفاده از نیمکت های بتنی برای فضا های باز محیط پارک ها و باغ ها است.که علاوه بر مقاومت بالایی که این نیکمت در برابر عوامل جوی، ضربه، سایش، شکستگی.و پوسیدگی دارد، زیبایی به خصوصی نیز دارد.تا علاوه بر اینکه شهروندان در هنگام نشستن.بر روی آن احساس راحتی داشته باشند.باعث زیبایی محیط اطرافشان هم بشوند. از دیگر ویژگی های این نیمکت بتنی می توان به هزینه ی کم نگهداری آن ها اشاره کرد.

نیمکت های بتنی بر اساس کاربرد دارای انواع مختلفی می باشند که موارد زیر شامل برخی از آن ها می باشند:.

نیمکت های  بتنی طرح چوب(که با هدف تناسب با محیط طبیعی و پار ک ها طراحی شده است).

  • نیمکت بتنی قوس دار.
  • نیمکت ساده بتنی.
  • نیمکت بتنی پارکی کلاسیک.
  • نیمکت شهری پارکی.
  • نیمکت سیمانی.

و …
انواع مبلمان شهری

نیمکت چوبی
بیشترین کاربرد نیمکت های چوبی در پارک ها، باغ ها و حتی ملک های شخصی می باشد.این نیمکت ها بر طبق ارگونومیک بدن انسان طراحی شده است.بنابراین هنگام نشستن بر روی این نیمکت ها هیچ فشاری بر روی کمر وارد نمی شود.

انواع مبلمان شهری

نیمکت فلزی
نیمکت های فلزی یکی دیگر از انواع نیمکت های پارکی می باشد.که در جنگل ها، پارک ها و حتی در حیاط منازل مورد استفاده قرار می گیرند. استقامت بالا، زیبایی و انعطاف پذیری بالای این نیمکت ها، سبب شده تا نیمکت های فلزی بیشتر از سایر نیمکت ها مورد استفاده قرار بگیرند.

جنس بکار رفته در ساخت این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.و به دلیل این که از این نیمکت در فضاهای باز استفاده می شود،.باید در برابرعوامل جوی مانند باران، برف، سرما و گرما مقاومت بالایی داشته باشد.و همچنین دربرابر رطوبت هوا زنگ نزند.

انواع مبلمان شهری

نیمکت سنگی
یکی دیگر از زیر مجموعه های مبلمان شهری، نیمکت سنگی می باشد.که یکی از مهم ترین المان های شهری محسوب می شوند. این نیمکت با استحکامی که دارند.در برابر عوامل جوی و شرایط بد آب و هوایی بسیار مقاوم بوده.و کارایی خود را از دست نمی دهد.علاوه بر این موضوع این نیمکت دارای هزینه ی نگهداری بسیار کمی است.و به همین دلیل از این نیمکت در پارک ها و مکان عمومی استفاده می شود.

انواع مبلمان شهری

آلاچیق
آلاچیق یکی از انواع مبلمان شهری است.که برای بسیاری از مکان ها از جمله : پارک ها، باغ ها، پیاده رو ها، میادین.و مکان های شخصی مانند حیاط منازل و یا باغ های شخصی کاربرد دارد. به طور کلی آلاچیق دارای انواع مختلفی می باشد.که بر اساس نوع استفاده و یا مکانی که می خواهند آلاچیق را در آنجا قرار دهند.با هم متفاوت اند.بر این اساس این موضوع برای انتخاب آلاچیق مورد نیاز خود باید دقت فراوانی داشته باشید.آلاچیق ها دارای انواع مختلفی شامل آلاچیق فلزی، آلاچیق سیمانی، آلاچیق چوبی و… می باشند.

انواع مبلمان شهری

بعضی از آلاچیق ها را بر روی پشت بام ها قرار می دهند. این نوع آلاچیق ها دارای ویژگی های خاصی می باشند. نوع دیگر از آلاچیق ها به صورت پیش ساخته می باشند.و در کارگاه های مجهز ساخته و تولید می شوند.و بعد از ساخته شدن در مکان مورد نظرتان نصب می شود.


در مجله نصاب یاب بخوانید: آشنایی با انواع آلاچیق ها

کفپوش ورزشی و پارکی
کفپوش ورزشی داری انواع و مدل های مختلفی است.که برحسب جنس، رنگ بندی، خاصیت ارتجاعی و برگشت پذیری و مکان مورد استفاده با هم متفاوت می باشند.

کفپوش ورزشی در باشگاه ها و یا در منازل برای ورزش کردن مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم در خرید این کفپوش ها که باید به آن دقت کرد،.جنس و قابلیت انعطاف پذیری این محصول است.تا در هنگام ورزش به بدن شما آسیبی وارد نشود.و نکته ی بعدی که باید به آن دقت کرد استاندارد بودن این کفپوش ها می باشد.

ویژگی بعدی که باید به آن دقت کرد.خاصیت ضد ضربه پذیری، ضد ساییدگی، بهداشتی بودن.و همین طور مقاومت در برابر رطوبت می باشد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که در هنگام خرید برای سالن های ورزشی باید به آن توجه کرد. این است که کفپوش مورد نظر باید در برابر الکتریسیته ساکن و نیرو های داینامیکی مقاومت بالایی داشته باشد.و در هنگام وارد شدن ضربه به آن ها دچار شکستگی و ترک خوردگی نشوند.و در هنگام فعالیت های سنگین بدنی مثل والیبال، بستکتبال، هندبال، فوتبال و … که در آن فعالیت بدنی بالاست، از لیز خوردن افراد جلوگیری شود.

انواع مبلمان شهری

به دلیل استفاده مداوم از کفپوش ورزشی و نفوذ باکتری ها و قارچ ها.این کفپوش ها باید آنتی باکتریال باشند تا محیطی سالم و بهداشتی را برای افراد فراهم کنند.

کفپوش پارکی هم دارای انواع مختلفی است.که برحسب جنس، مقاومت در برابر UV و نور خورشید، مقاومت در برابر رطوبت، عایق بودن، ضد فرسایش و قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف با هم متفاوت هستند.

کفپوش های پارکی در مکان های بسیار مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می شوند:.

مسیر های مخصوص پیاده روی.
پل های عابر پیاده.
ایستگاه های اتوبوس و تاکسی.
خطوط ارتعاشی عرضی.
سطوح شیب دار پارکینگ ها.
مسیر های مخصوص دوچرخه سواری.
و …
به غیر از این موارد از کفپوش ها در صنعت، کارگاه ها، انبارها.و حتی در بیمارستان ها هم کاربرد دارند.که برحسب نوع استفاده دارای جنس و شکل متفاوت می باشند.

 


مشاهده محصولات مبلمان شهری در فروشگاه نصاب یاب

 

وسایل ورزشی پارکی
از دیگر انواع مبلمان شهری می توان.به وسایل ورزشی پارکی اشاره کرد. این وسایل در پارک ها برای ورزش و سلامتی افراد نصب می شوند.

این تجهیزات باید استاندارد و مطابق با ارگونومیک بدن انسان طراحی شده باشد.تا در هنگام ورزش و فعالیت آسیبی به بدن وارد نشود. این وسایل ورزشی دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند.که کارکرد و نحوه ی استفاده از آن ها با هم متفاوت است.که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشد.

میز شطرنج پارکی.
دستگاه اسکی فضایی پارک.
دوچرخه پارکی.
بارفیکس پارکی.
پرس سینه پارکی.
گام زن پارکی.
انواع مبلمان شهری

این دستگاه ها به این دلیل که در فضاهای باز و در پارک ها نصب می شوند.باید در برابر عوامل جوی مانند سرما، گرما، باران و برف، رطوبت و گرد و غبار مقاوم باشند تا آسیبی به وسایل وارد نشود.

جنس به کار رفته در تولید این تجهیزات ورزشی باید از بهترین و با کیفیت ترین مواد تشکیل شده باشد.تا طی زمان به آن ها آسیبی نرسد.

 

تاب و سرسره و الاکلنگ
تاب و سرسره و الاکلنگ یکی دیگر از مبلمان شهری می باشند.که برای سرگرم کردن و تفریح کودکان در پارک ها، مهد کودک ها و حتی در حیاط و باغ های شخصی نصب می شوند.

بسته به نوع و مکان استفاده از این وسایل بازی مدل و سایز انواع تاب و سرسره و الاکلنگ با هم متفاوت است.به همین دلیل در هنگام خرید باید به مکان نصب آن ها دقت کنید. نکته ی بعدی که باید به آن دقت کرد رنج سنی استفاده از این وسایل است.که باید در استفاده و انتخاب این وسایل به آن دقت نمود.

انواع مبلمان شهری

جنس مواد استفاده شده در تولید تاب و سرسره و الاکلنگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.زیرا کودکان استفاده زیادی از این وسایل دارند.که سلامت آن ها بسیار مهم است.و باید از آسیب های احتمالی به آن ها جلوگیری شود.

بخاطر استفاده از این وسایل در محیط باز باید در برابر عوامل جوی.همچون گرما، سرما، باران و برف مقاومت بالایی داشته باشند.و همین طور دارای خاصیت ضد زنگ زدگی باشند تا بتوانند در برابر رطوبت هوا مقاومت کافی داشته باشند.

 

سطل زباله پلاستیکی
سطل زباله پلاستیکی بسته به نوع استفاده دارای انواع و مدل های مختلفی است.که هر کدام باید در مکان های مخصوص به خود قرار بگیرند.که در ادامه به معرفی چند نوع از آن ها می پردازیم.

سطل زباله ی پلاستیکی بیمارستانی
این سطل ها در بیمارستان ها، کلینیک ها و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.که دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.که از جمله ی این ویژگی ها می توان به مقاومت در برابر ضربه، دارا بودن پدال صنعتی با جنس فلز، دارا بودن لبه های اضافی جهت دفع زباله و چرخ باری برای حمل راحت تر اشاره کرد.

انواع مبلمان شهری

سطل زباله ی بزرگ چرخ دار
این سطل ها دارای بدنه ای بسیار محکم از جنس پلی اتیلن فشرده یا آهن می باشند.که در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده.و برای جمع آوری زباله های خانگی و شهری در خیابان ها، پارک ها و… مورد استفاده قرار می گیرند. تخلیه این سطل ها با ماشین آلات مکانیزه صورت می گیرد.

انواع مبلمان شهری


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سطل زباله شهری

سطل زباله دیواری
این سطل زباله معمولا بر روی دیوار نصب می شود و باید در برابر آب و رطوبت مقاومت کافی داشته باشد.

انواع مبلمان شهری

سطل زباله بازیافت
این سطل زباله معمولا از دو یا چند مخزن متفاوت تشکیل شده است.که نوع رایج آن ترکیبی از سه مخزن مجزا می باشد. رنگ بندی بخصوص این مخزن ها اشخاص را راهنمایی می کند.که چه نوع زباله ای را در مخزن جای خود جای دهند.که این ترکیب رنگ دارای استاندارد بین المللی می باشد.

انواع مبلمان شهری

رنگ های سطل زباله بازیافت
یک رنگ مخصوص زباله های خشک، پلاستیک و کاغذ باطله است،.و رنگ دیگر برای زباله های تر و باقی مانده غذاها،.و آخرین رنگ مخصوص شیشه، زباله فلزی مانند قوطی ها می باشد.و علامت درج شده بر روی هر یک از این نوع سطل زباله ها نشان دهنده نوع زباله ای است.که باید در آن ریخته شود.

 

مجسمه و المان شهری
مجسمه و المان های شهری در دسته مبلمان شهری قرار می گیرند.که در سطح شهر در میدان ها، بلوار ها و مکان های مختلف.برای زیباسازی شهرها، نشان دادن عقاید و آداب و رسوم یک شهر.و گاهی هم برای رساندن پیام و حتی نشان دادن یک نماد قرار می گیرند.

انواع مبلمان شهری

المان های شهری گاهی با استفاده از هنر های مدرن همچون کولاژ و اسمبلاژ تولید می شوند.که دارای جنس های متفاوتی مانند فلز، سیمان و چوبی می باشند.

جنس استفاده شده در این مبلمان شهری باید دارای کیفیت بالایی باشد.تا در برابر سرما، گرما، باران و برف دچار شکستگی، ترک خوردگی و سایش نشوند و دارای طول عمر بالایی باشند.

 

گلدان شهری و فلاور باکس
یکی از اجزای موثر بر زیبایی محیط، گلدان شهری می باشد.که در فضاهای سبز، پارک ها، خیابان ها و معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرند. البته قابل ذکر است.که از این گلدان ها در حیاط، باغ ها و ویلا های شخصی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دیگر این گلدان ها در جدا سازی خیابان ها.و کوچه ها برای تعیین محدودیت وسایل نقلیه می باشد.

جنس استفاده شده در ساخت این گلدان ها متفاوت است.زیرا این وسایل در محیط های مختلفی بر اساس نوع کاربرد قرار می گیرند. که می توانند از جنس سیمان، بتن، سنگ و پلاستیک تشکیل شده باشند.

انواع مبلمان شهری

از فلاور باکس ها یا گلدان های طبقاتی در پارک ها، پیاده روها و معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل استفاده از این گلدان ها در فضای باز باید دارای کیفیت عالی باشند.تا در برابر عوامل جوی همچون باران، برف، گرما، سرما، رطوبت و گرد و غبار دچار ترک خوردگی و شکستگی نشوند.

 

سخن آخر
مبلمان شهری، نمادی از زیرساخت‌ ها و نوآوری‌‌های شهری و تاریخ فرهنگی می‌باشد.و نه فقط موجب زیبایی شهر شده.بلکه بخش مهمی از زندگی افراد و محیط‌ زیست محسوب می‌شود.و عامل جدایی‌ ناپذیر در هماهنگی شهری است. مبلمان شهری نقش جدی و عملکردی در طراحی پروژه‌‌های شهری دارد.و تقسیم‌ بندی فضاهای بین پیاده‌‌روها، محل تردد اتومبیل‌‌ها، تردد دوچرخه‌‌ها، حمل‌‌و نقل عمومی، فضاهای‌سبز که معمولا از وسایل بازی پلی اتیلن از آن استفاده می‌شود و همانطور که در مقاله توضیح داده شد برای نگهداری این فضاهای سبز همیشه نیازمندیم که از سطل زباله پارکی که پاکیزگی را کنترل کرد و  از نیمکت پارکی برای نشستن عابرین استفاده می‌شود و می‌توان از دیگر لوازم مهم مبلمان شهری مثل آبخوری برای استفاده شهروندان و گلدان شهری که برای زیبایی دوچندان فضای سبز نیز استفاده می‌شود. کفپوش پارکی در کنار لوازم ورزشی پارکی نیز  تجهیزی واجب می‌باشد. نورپردازی‌‌ها، موانع و دیگر وسایل آسایش عمومی مانند آلاچیق و … کودکان سرگرمی خود را در پارک‌ها از وسایل بازی مثل تاب سرسره و الاکلنگ جستجو می‌کنند. و در آخر یادآور می‌شویم که این المان شهری ضروری که زیر مجموعه مبلمان شهری هستند بسیار با اهمیت است.

آدرس ارتباطی ما

آدرس دفتر : خیابان قاآنی شمالی پلاک165
تلفن: 07132341694
و 07132308865
کارخانه شهرک صنعتی بزرگ شیراز 
071-37742153
موبایل : 09171177561

پست الکترونیک: info@tabeshgostaran.com